بارداری در هفته ی 5

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

در داخل رحم شما، جنین کوچکی به سرعت در حال رشد است. در این مرحله، اوتنها به اندازه یک دانه کنجد می باشد، و بیشتر به یک بچه قورباغه شباهتدارد تا بچه یک انسان؛ این جنین از سه لایه تشکیل شده است (لایه هایاکتودرم، مزودرم و اندودرم) که بعدا اندامها و بافتهای بدن او را تشکیل میدهند. بخشی از سلولهای این جنین در حال ایجاد اندامهای بزرگ بدن مانند کلیهها و کبد هستند و مجرای عصبی او نیز در ابتدای مسیر رشد قرار دارد. اینلوله عصبی (که بعدا مغز، نخاع، اعصاب و ستون فقرات کودک شما را به وجودخواهد آورد)، در لایه بالایی که اکتودرم نامیده می شود، رشد می کند. همچنین، این لایه، نهایتا پوست، مو، ناخنها، غده های سینه، غده های عرق وهمچنین مینای دندان کودک را تشکیل خواهد داد. شکل گیری قلب و سیستم گردشخون او در لایه میانی یا مزودرم، آغاز می شود. در این هفته حفره های قلبکوچک او شکل می گیرند و قلب او شروع به تپش و پمپ کردن خون خواهد کرد. مزودرم ماهیچه ها، غضروفها، استخوان و بافتهای زیرپوستی او را نیز شکلخواهد داد. لایه سوم یا اندودرم در تشکیلریه ها، روده ها، سیستم اولیهادراری، و همچنین تیروئید، کبد و لوزالمعده نقش خواهد داشت. در همین حالجفت اولیه و بند ناف، که مواد غذایی و اکسیژن را به کودک شما می رسانند درحال فعالیت هستند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

در صورتی که نشانه ها و بیماریهای ناشی از حاملگی تا کنون بروز نکردهباشند، در این هفته بالاخره خود را نشان خواهند داد. شاید شما هم مانندبسیاری دیگر از زنان، دچار تهوع و استفراغ (که ممکن است در زمانهایی غیر ازصبح نیز رخ بدهد)، درد سینه، خستگی، و تکرر ادرار شوید. همه این مواردطبیعی هستند، همه آنها ممکن است شما را اذیت کرده و به ستوه آورند، اما ازسوی دیگر این اتفاقات نیز بخشی از حاملگی هستند و هیچ کدام دائمی نبوده وبرای همیشه باقی نخواهند ماند. افرادی که اطراف شما هستند هیچ نشانه ای ازرشد حیرت انگیزی که درون بدن شما در حال رخ دادن است نمی بییند.

بهتراست برنامه منظم ورزشی خود را ادامه دهید، یا در صورتی که چنین برنامه اینداشتید آن را آغاز کنید. ورزش به شما کمک می کند تا میزان کشیدگی طبیعیعضلات خود، قدرت آنها و میزان استقامت و تحمل آنها را به حد مناسبیبرسانید. بعلاوه، ورزش به شما کمک خواهد کرد تا با اضافه وزنی که تحمل میکنید، کنار بیایید و برای مواجهه با مراحل سختتر حاملگی آماده شوید. همچنیندر صورتی که یک برنامه منظم ورزشی برای خود تنظیم کنید، پس از زایماندرخواهید یافت که بازگشت به حالت طبیعی برایتان راحت تر خواهد بود. یکفعالیت ورزشی متعادل و بی خطر را که دوست دارید، انتخاب کنید پیاده روی وشنا، انتخابهای مناسبی برای خانمهای باردار هستند.

 

فعالیت های این هفته

 

یک پزشک یا ماما انتخاب کنید و با او قرار ملاقات بگذارید. برای آمادهشدن جهت معاینه، اولین روز از آخرین دوره پریود خود را یادداشت کنید (اینکار برای تعیین زمان تقریبی تولد کودک لازم است)، و سپس یک لیست ازسوالاتتان تهیه کنید. در مورد سابقه پزشکی، از اقوام خود و شوهرتان پرس وجو کنید. ممکن است پزشک از شما درباره بیماریهای مزمن یا ناهنجاریهایژنتیکی در هر دو خانواده سوال کند.

 





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 2:33 توسط phna |